Den långa fredagen

Igår tog jag och la familia en tripp till släkten i Malmö. Lite påskmiddag med tre sorters ägg, en mycket god veggratäng som jag ska intruducera även i detta hushåll en dag och lite annat som behagade de små lökarna! En utredande diskussion dök som vanligt upp när jag är med i bilden. Denna gången försökte vi alla verka vara trogna kristna som har stenkoll på de religiösa högtiderna. Tyvärr sprack det när alla hade olika åsikter om vad som hände i Jusus liv de olika dagarna kring påsk... Min teori - den ni bör rätta er efter - går ut på att Jesus tvättade fossingarna på sina lärljungar på skärtorsdagen (skär betyder väl något i stil med renande?) samt att den sista måltiden inföll denna dag. Långfredagen är och var lång för att Jesus hängde och dinglade på korset så länge. Påskafton vet jag inte riktigt vad som hände, men enligt Vår Fader som lyder: "På tredje dagen..." Haha, nu när jag sitter och googlar på Vår Fader (för jag kunde inte den ordagrant) så ser jag att jag är helt fel på det. Det jag sitter och beskriver är Trosbekännelsen! Men okej, Trosbekännelsen säger: "På tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda." Därför drar jag slutsatsen att Jesus uppstod idag, fast för cirka 2008 år sedan. Påskdagen och Annandag Påsk har inget med den kristna tron att göra... tror jag inte i alla fall. Jesus är ju borta nu, så dessa två dagar är bara till för utfyllnadens skull. Rätta mig inte tack, jag gillar att ha rätt!

Glad Påsk!


Kommentarer

Ojoj, så du tänker kommentera? Man tackar, hihi...

Skriv ditt namn heting:
Vill du bli ihågkommen här hos Tina?

E-postadress (Ta det lugnt, den kommer inte synas):

Bloggar du? Skriv in adressen i så fall, så att jag kan läsa om dina äventyr!

Vad har du för grodor i käften som är redo att hoppa ut?

Trackback
RSS 2.0