Ubud

Efter en och en halv timmes bilfard stannar var shuttle bus mitt pa vagen - overhettad motor hette det! Efter en stunds vantan kommer en annan bil som tar mig och Korre till vart nuvarande boende i Ubud. 26 kr per natt inklusive frukost! Ubud ligger mitt i on, alltsa ingen strand att flaka ut sig pa. Daremot finns det stangda museum och elefantgrottor. Igar tittade vi pa ett dansupptrade. Egentligen ska det vara man som dansar, men sedan nagra ar tillbaka har aven kvinnor borjat visa upp sina talanger inom den balinesiska danskulturen. Kul att se och de hade en rolig twist pa slutet med en apa som flortade med folk i publiken. Apan var naturligtvis en utkladd manniska, men lyckades riktigt bra med imitationen.

Jag har hittat min favoritrestaurang har i Ubud. De har riktigt laga priser och riktigt god mat. Igar smakade jag det basta jag nagonsin atit inom vegfronten. Tofun har nera ar sa god och sa lange jag slipper djur i maten kan jag inte saga annat an att maten har ar underbar!

Ni ska veta hur modig jag har blivit. Idag kande jag ett sadant sug efter att rora en orm. Det satt en kille med sitt "lilla" husdjur vid entren till elefantgrottan och jag gav mig fan pa att jag skulle klappa den pa vagen ut. Tyvarr fanns han inte i sikte nar vi var klara, sa jag far ha det tillgodo.

"Taxi? Transport?" Dessa ord ekar i huvudet pa mig anda tills jag somnar pa kvallen. Var tripp idag borjade vid ett museum. Nar vi kommer dit traffar vi tva icke engelsktalande man, som inte kan forklara varfor det ar helt tomt pa ett museum som har dorrarna oppna med nycklarna hangande i dorren. Strax forstar vi att det kanske ar oppettiderna det ar "fel" pa och vi lyckas rakna ut att det faktiskt ar den riktiga lordagen idag (alla dagar ar som lordag for oss). Sa vi fick ta vart pick och pack och ga tillbaka till elefantgrottan i stekande sol. Svetten rann och jag horde "Taxi? Transport?" for vart tionde steg jag tog. Val framme och vi njot av lite tempelbyggnader och grottor innan vi aterigen begav oss ut pa den stora tillhorande parkeringen. "Transport?" hor jag... Vi nappar och Korre prutar ner priset fran 70 000 till 40 000 rupiah. Mannen vi pratar med tar oss till sin boss. "My boss vill drive you, yes?!" Vi tittar bort pa den man som han benamner som sin boss, men det enda vi ser ar en turistpolis. Turistpolisen tar pa sig en jacka som doljer trojan som avslojar hans sanna yrke, alltsa turistpolis, och lamnar sedan sin vaktpost. Tro inte att det fanns fler poliser dar. Han hade ensamt ansvar, men beslot sig for att skita i det och istallet tjana nagra kronor som svart taxichaffis, haha!

Jag har forresten kopt en rosa raincoat, tigger till mig rosa menyer och igar gick jag med en blomma i haret - jag ar sa flickig, haha!



Kommentarer
Flummandet kommer från: Mamma

Så du vill på museum, inte illa. Skulle verkligen vilja följa med!

Men skit i ormarna, dom kan faktiskt svälja en hel människa. SANT!

Kram/Mamma

2009-04-05 @ 10:48:30
URL: http://turners.blogg.se/

Ojoj, så du tänker kommentera? Man tackar, hihi...

Skriv ditt namn heting:
Vill du bli ihågkommen här hos Tina?

E-postadress (Ta det lugnt, den kommer inte synas):

Bloggar du? Skriv in adressen i så fall, så att jag kan läsa om dina äventyr!

Vad har du för grodor i käften som är redo att hoppa ut?

Trackback
RSS 2.0